PAŘÁT Magazine
Tištěný časopis o metalové hudbě

PAŘÁT MAGAZINE – číslo 54 / vyšlo 21. října 2013

54_titlePro objednání přejděte do sekce Koupě a předplatné, případně pokud chcete k Pařátu i jiné věci, je možno objednat také přes Pařátshop, pokud se vám nechce registrovat, pište rovnou na redakce@paratmagazine.com

Pokud budete chtít Pařát podpořit a propagovat, rádi vám (taktéž bez poštovného) zašleme samolepky. Info na tomto odkazu.

Story čísla:

PARADISE LOST – Dobyvatelé ztraceného ráje

Příběh PARADISE LOST je jako pohádka o tom, kterak chuďas ke štěstí přišel, aniž by si to z počátku vůbec přál. Pokud by měl někdo věřit na náhodu, musí to být zaručeně členové PARADISE LOST. Jak se s oblibou a správně říká, byli ve správný čas na správném místě. Jejich historie se zpočátku vlastně ani moc nelišila od tehdejších vrstevníků. Parta teenagerů založila kapelu pro pobavení, bez cílů a ambicí. Natočili dvě dema, první album a pořád to celé brali jako zábavu. Jenže doba byla nakloněna do té doby neprozkoumaným metalovým zákoutím, a aniž by to tušili, už jen jejich přítomností se začalo rodit něco velkého. PARADISE LOST jsou v jistých kruzích považováni za kultovní a jejich vývojová linie je řadí mezi vůbec nejzajímavější metalové kapely. Samozřejmě jak pro koho, ale myslím, si, že i ti, kdož nad nimi a jejich deskami z konce předchozího a začátku nového milénia zlomili hůl, si k nim prostřednictvím nedávné tvorby zase cestu našli. Letos je tomu 25 let, co se v anglickém hrabství Surrey dala dohromady kapela, která otočila metalovým kormidlem dějin. U této příležitosti jsme letos měli možnost několikrát si povykládat s frontmanem Nickem Holmesem. Z toho všeho vznikl následující článek, který vám zákoutí PARADISE LOST odhalí krůček po krůčku. Klade důraz především na 90. léta a období, kdy výrazně zabředli do elektronického rocku.

MEGAPLAKÁTY FORMÁTU A2

P-54 - fusaty_navrh2 Plagat_Exhumed_A2 Plagat_Fenriz_A2 Plagat_Marduk

Rozsáhlá interview:

ADE – Po stopách Spartakových
ATARAXIE – Život ve vlastním světě
AVULSED – Rituál brutálních i melodických riffů
BROKEN HOPE – Co tě nezabije, to tě posílí
CRYPTIC FOREST – Jak se do lesa volá …
DEAD CONGREGATION – Žijeme pro temnotu
DEATH TO ALL – Chuckův odkaz
DECREPIT BIRTH – Užívat si vlastní svobodu
DIABOLICAL – Post-apokalyptický příběh o konci světa
EMPEROR – Chystá se další krátkodobý návrat
GEHENNA – Bez lítosti a kompromisů
GORGUTS – Magie barevných písků
IN-QUEST –  Symbol nekonečna
MARCHE FUNÉBRE – Život je jedna dlouhá cesta do hrobu
PATHOLOGY – Hodláme pokračovat ve vydávání desek každý rok
PORTAL –  Zhudebněný děs
SATYRICON – Symboly neustálých proměn
SKELETAL REMAINS – Deathmetalová supernova
TWILIGHT OF THE GODS – Pod dohledem krále
VULTURE INDUSTRIES – Děláme hudbu bez omezení

A dále?

ASGARD –  Eleonora: Odhalení jinotaje – CD

Když v roce 2008 do ASGARD přišel kytarista Pačess, ledy se hnuly. Do té doby nepříliš aktivní kapela pod jeho skladatelským rukopisem sice postupně ztrácí část svých old schoolových kořenů (tomu se nelze divit), nicméně nabírá na síle a za nějaké čtyři roky natočila (a veřejně použila) pomalu tolik materiálu, jako za předchozích dvacet let. Vůbec nevadí, že Pačess je o generaci mladší, než jeho spoluhráči Mira Horejsek (zpěv) a Parambucha (baskytara). Letošní třetí album „Eleonora: Odhalení jinotaje“ je koncepční alegorické dílo pojednávající o kněžně Eleonoře Amálii von Schwarzenberg (1682-1741), které se až po její smrti začalo přezdívat „upírská princezna“. Příběh alba vás vrátí do doby života slavné a bohaté paní z krumlovského panství, který byl načichlý morálkou a neznalostí doby. Kdo ASGARD nějakou dobu sleduje, téma dalšího koncepčního alba ho nemůže překvapit, kdo nesleduje, pro toho je připravený stručný výlet do minulosti doplněný o informace, které by se k poslechu „Eleonory“ mohly hodit.

ZA HUDEBNÍ CLONOU – Daniel Ekeroth: Swedish Death Metal

Knih, které se pokoušejí mapovat určitý hudební žánr nebo popsat příběh velkých kapel je hodně, nicméně málokdo si asi dokázal představit, že někdy vyjde podobný dokument o švédském death metalu. Švédsko bylo v devadesátých letech deathmetalovou velmocí, takže rozhodně nejde o nějaké marginální téma. Danielu Ekerothovi (INSISION, DELLAMORTE, TYRANT atd.) se povedl husarský kousek. Nejenže dal dohromady historii švédského death metalu, ale ta kniha je po všech stránkách vynikající. Pokud jste byli na letošním Obscene Extreme, možná jste u cesty zaregistrovali malý stánek, kde byl „Swedish Death Metal“ v prodeji. Překvapením ovšem bylo, že ji prodával sám její autor, který na letošním OEF vystoupil se svou kapelou USURPRESS. Na základě tohoto setkání jsme s Danielem spáchali následující rozhovor. Oprašte staré desky DISMEMBER, GRAVE či ENTOMBED a vydejte se zpět proti proudu času.

PROFILACE
Tentokrát vám představíme deathmetalové trash/deathové HELL:ON z Ukrajiny a české MURUROA:

HISTORIE FESTIVALU OBSCENE EXTREME – díl třetí
Nej-extrémnější festival na světě první červencový víkend oslavil už patnácté narozeniny. Zároveň se sluší dodat, že je to také nej-pohodovější a nej-přátelštější festival, na kterém panuje jedinečná atmosféra. Fanoušci grindu, crustu, violence, death metalu (a letos i doomu) nachází každý rok útočiště v Trutnově, přičemž mnoho z nich se svými kousky vrací do dětských let (úsměv). Symbolicky k patnáctým narozeninám jsme v červnovém Pařátu spustili seriál, který vás již z části seznámil se vším podstatným, čím tento festival prošel. Pochopitelně nepopisujeme chronologicky, co se dělo rok po roce, ale snad poutavým a zajímavým způsobem přibližujeme a shrnujeme vše podstatné včetně špeků ze zákulisí. První díl mapoval roky 1999-2002, ve druhém jsme se zastavili u letopočtu 2006 a nyní nastává intermezzo, neboť tento rozhovor s Čurbym popisuje letošní expanzi OEF do světa, která byla divočinou v pravém slova smyslu.

SAX
Zhruba šest let trvala viditelná existence brněnské skupiny SAX. Ta v letech 1989 – 1994 patřila do úzké (thrash)metalové špičky v ČSSR/ČSFR/ČR. Za oněch šest let SAX vyprodukoval tři demosnímky a dvě dlouhohrající alba, přičemž hlavně debut „Zóna strachu“ patří dodnes mezi vyhledávané artefakty. Po něm se kapela rozštěpila na dva takřka nesmiřitelné tábory a po druhém albu „Moravské nářez“, které vyšlo v roce 1993 (kdy byl hlad po tvrdé muzice dávno ukojen), se rozpadla. Dodnes však můžeme tehdejší členy SAXU registrovat v dalších skupinách (FORGOTTEN SILENCE, OCLEOT, STEJŠN, HEADFIRE). V rámci historického ohlédnutí dostanou prostor jak historická fakta, tak komentáře členů kapely a samozřejmě nebudou chybět recenze na kompletní diskografii.

LABEL STORY – Svarga Music
Pokud nemáte ukrajinskou příslušnost, na vydání pod labelem Svarga Music předem zapomeňte. Jeho zakladatel Slawa není žádný horlivý nacionalista, ale zakládá si na podpoře ukrajinských metalových kapel. Sám nejraději poslouchá pagan black metal, ovšem stylové zaměření Svargy není nijak ohraničené. Je to v první řadě metalové vydavatelství. Slawa ho založil teprve na začátku minulého roku a rozhodně si neklade za cíl stát se chobotnicí s co největším vlivem. Aby se mohl posunout o příčku výš, tedy už nehledat pro kapely vydavatele a sám se jím stát, tak se jako každý druhý mající podobné úmysly zadlužil a nyní se z Ukrajiny a Německa (kde pracuje) pokouší vést specifické vydavatelství šířící slávu jeho rodné země. Prozatím vydal pouze čtyři tituly, ale plánů do dalších měsíců má dost.

ZPÉVÁCI – Dan Swanö
Dan Swanö je nejen zpěvák, ale i multiinstrumentalista, skladatel, producent a vůbec člověk mnoha tváří. Sám o sobě tvrdí, že se v něm vždycky praly dvě stránky – jedna příjemná a přátelská, a pak ta druhá, kterou naopak lákaly nejrůznější děsivé záležitosti. Jedině tak se mohla z fanouška prog rocku stát death metalová legenda. Nepopiratelný vliv na něj mělo i okolí – starším bráchou Dagem počínaje a Tonym z ABRUPTUM a OPHTHALAMIA konče. Spočítat všechny Danovy projekty od dob GHOST přes EDGE OF SANITY nebo NIGHTINGALE až po dnešní WITHERSCAPE vyžaduje nadstandardní úsilí. Dan naštěstí připravuje speciální webovou stránku, která by měla obsahovat víceméně úplný seznam všech demáčů, ep-ek a dlouhohrajících desek, na kterých se jako muzikant podílel a které vyšly oficiální cestou.

TORTHARRY – Nová výzva
„Snažíme se udělat maximum směrem ke kontaktům do zahraničí, ale každý asi ví, o čem mluvím, když říkám, že to není vůbec jednoduché. V minulosti se nám podařilo několik zásadních záležitostí směrem ven, ať už naše tour v Brazílii s GORGOROTH a BELPHEGOR, nebo naše mini tour se SEPULTUROU, nicméně to jsou pořád jen takové zlomky toho, co bychom chtěli v zahraničí dokázat. Dostat se na velké tour se světovou kapelou není o tom, jak kdo umí a neumí hrát, ale je to hlavně o penězích a taky o tom být ve správný čas na správném místě,“ říká Goro, manažer východočeské deathmetalové stálice TORTHARRY. Ta se po třech letech hlásí s již osmým albem „Follow“. Podle jeho kvality se zdá, že nic lepšího, než nucené zeštíhlení sestavy je snad paradoxně ani nemohlo potkat.

CLAWFINGER – Rap metal životním posláním
Až se budou na základních školách vyučovat dějiny metalové hudby, označí pedagog tučným písmem rok 1993! „Víte, co se stalo, žáčci moji?“ To švédská kapela CLAWFINGER vydala své debutové album „Deaf Dumb Blind“ a pokud bylo do té doby slovíčko „rap“ v učebnicích o hard and heavy v galerii s názvem „nepřípustné“, tak od této doby se začalo mnohé měnit. Ano, CLAWFINGER zcela určitě nebyli úplně tou první formací, jež se do něčeho podobného pustila, nicméně na evropském hudebním poli patřili rozhodně k průkopníkům tehdy naprosto neotřelého žánru, se kterým doposud koketovali hlavně Američané. CLAWFINGER si však během krátké doby dokázali najít svou vlastní parketu a postupem času začali do svých řad přibírat i ty fanoušky, kteří nikdy neholdovali říkankovému frázování, byť možná právě v tom lze spatřovat největší sílu tohoto sympatického spolku, jež si své kmenové fandy nejenže vychoval, ale zároveň je navedl na cestu přístupnosti a pochopitelně i větší otevřenosti vůči neotřelým hudebním záležitostem, často nepochopeným. Uznejte, o jaké kapele tohle lze tvrdit?

GOTHOOM –  Naproti své vášni
„Gothoom family se skládá z vydavatelství Gothoom Productions, nahrávacího studia Gothoom a festivalu Gothoom open air. Připravuje se Gothoom TV, ve které budeme jednou měsíčně přinášet dění na slovenské metalové scéně. Chystá se také bookingová agentura Gothoom Events, jež bude nabízet naše kapely festivalům po celé Evropě. Chci, abychom byli opravdu kompletní produkční dům,“ říká Peter Betko, majitel všeho výše zmíněného a v neposlední řadě také zpěvák a baskytarista  melodic dark/doomových DOOMAS, s nimiž právě připravuje nové album „LaMuerte“. Peter je velký nadšenec a vše, co na metalové scéně dělá, ať už sám nebo s přispěním svých přátel a rodiny, je pro něho především relax. Už několikrát měl od manželky sbalené věci (úsměv), ale jinak je šťastný, protože může dělat to, co ho baví. Věří, že je na dobré cestě a vše, co dělá, má smysl. O všech jeho metalových aktivitách se dočtete v následujícím článku.

REDAKTORSKÁ BODOVACÍ TABULKA
Máte možnost porovnat váš hudební vkus s naším! 46 aktuálních nahrávek v bodovací tabulce!

SEZNAM RECENZOVANÝCH NAHRÁVEK:

AGGRESSIVE TYRANTS – Narcosurrealismus
ANNIHILATOR – Feast
ATARAXIE  – L’Etre et la Nausee
AVULSED – Ritual Zombi
BROKEN HOPE – Omen Of Disease
CARCASS – Surgical Steel
CENTURIAN – Contra Rationem
CRYPTIC FOREST – Ystyr
DEVARIEM – Planet Earth: Ground Zero
DIABOLICAL – Neogenesis
EARDELETE – Devilogy
EMPYRION – Mindshifter
EXHUMER – Degraded By Sepsis
FESTERGUTS – Heritage Of Putrescent
GORGUTS – Colored Sands
HELL:ON – Hunt
HUMAN HUMUS – Dirty Filth Mess
CHRIST DENIED – Cancer Eradication
IN-QUEST – Chapter IIX-The Odyssey Of Eternity
KATAKLYSM – Waiting For The End To Come
KATATONIA – Dethroned & Uncrowned
MARCHE FUNÉBRE – Roots Of Grief
MASTER – The Witchhunt
MERCENARY – Through Our Darkest Days
MINISTRY – Fron Beer To Eternity
NHOR – Within The Darkness Between The Starlight
ORANSSI PAZUZU – Valonielu
PAGANUS DOCTRINA – Omnipotense Aeternae Diabolous
PATHOLOGY – Lords Of Rephaim
PORTAL – Vexovoid
PROTECTOR – Reanimated Homunculus
RETURN TO INNOCENCE – The Ring Of Moon
REVAMP – Wild Card
SARKE – Aruagint
SATYRICON – Satyricon
SEPULTURA –  The Mediator Between Head And Hands Must Be The Heart
SHINING – 8 ½ – Feberdrömmar I Vaket Tillstånd
SCHWARZER ENGEL – In Brennenden Himmeln
SOULFLY – Savages
SURGICAL DISSECTION – Origin Intention
!T.O.O.H.! – Democratic Solution
THRUDVANGAR – Tiwaz
TORTHARRY –  Follow
TWILIGHT OF THE GODS – Fire On The Mountain
VULTURE INDUSTRIES – The Tower
WATAIN – The Wild Hunt
ZEMIAL – Nykta

 

Mohlo by Vás zajímat...
Translate »