PAŘÁT číslo 50 – vydáno 25. února 2013
Story čísla:
DARKTHRONE – Vývojový stupeň nula
Kdo dění kolem DARKTHRONE nějakou dobu sleduje, letošní album „The Underground Resistance“ ho nemohlo vůbec překvapit. Naopak potvrdilo fakt, že jakýkoliv vývoj je pro DARKTHRONE passé. Je to kapela uznávající už jen starý metal, na nějž si nabaluje kořeny heavy, thrash, death metalu a kdo ví, čeho ještě. Tomu odpovídá i zvuk. Ideální kapela pro pamětníky, protože na tuhle „hudbu z jiného století“ přívrženci moderních metalových hnutí budou nahlížet asi stejně nevěřícně, jako na funkci tranzistoru. Bráno jiným úhlem pohledu je možná právě tohle jeden z důvodů, proč Fenrize a Nocturna Culta už dávno fanoušci nejenže nezatratili, ale rovnou se přidali na jejich stranu a tolik jim učarovala např. alba „Dark Thrones And Black Flags“ nebo „The Circle Wagons“. V době všemožných progresí a hledání nových zvuků je tady kapela, která se na svých nahrávkách touží vyvíjet maximálně tak směrem vzad. To také budí pozornost.
Ani DARKTHRONE neušli poznámkám o zrádcích a zkrachovalých. Kotrmelců, přehmatů a nečekaných rozhodnutí v životopise této legendy není málo a možná i proto je tak zajímavý.
MEGAPLAKÁTY FORMÁTU A2
Rozsáhlá interview:
ANAAL NATHRAKH – Soundtrack pro soudný den
ASYLUM PYRE – Konkurence je tvrdá
DEFEATED SANITY – Dát ze sebe úplně všechno
DEHUMANIZED – Lid versus elita
DEICIDE – Nikdy nekončící myšlenky na bohovraždu
DEVOURMENT – Padesátitunová mašinérie z Texasu
FINNTROLL – Hrdinové v ironickém duchu
GO-ZEN – Koncerty si budu užívat třeba se slipama na hlavě
HELL MILITIA – Zloba, špína a temné osvícení
HOODED MENACE – V dobrém i ve zlém
HYPOCRISY – Bez rutiny a s trémou
CHAOS INCEPTION – Z Ameriky přes Brazílii do České republiky
KRYPTOR – Čtvrtstoletí thrashmetalové jízdy
MATER MONSTIFERA – Věčné začátky a konce
NARGAROTH – Jsem jako virus, který by měl být vyhlazen
OMNIUM GATHERUM – Nepřemýšlím nad definicemi žánrů
PAGANLAND – Budeme chvalořečit naši zemi ve všech textech
ROTTING CHRIST – Dělej to, co chceš ty sám
SEPTIC FLESH – 19 let nic neznamená
WORSHIP – Sen o apokalypse
A dále?
DOBYTČÍ MOR – Plague / CD příloha /
Pokud si dobře pamatujete, comebackové album DOBYTČÍIHO MORU s názvem „Syndrom“ vyšlo v 39. čísle Pařátu, přesněji v dubnu 2011. Tamtéž jste si mohli přečíst i kompletní historii této severomoravské death/grindové partyje, která na sebe výrazně upozornila již v roce 1993 albem „The Famine“. V této souvislosti už jim nikdo nevezme skutečnost, že byli jedněmi z prvních žánrových kapel v této zemi. Deska vše ztvrdila. Jelikož vydavatel trval na anglickém názvu, ani po letech možná někteří nevěděli, že MURRAIN je vlastně DOBYTČÍ MOR. Bohužel krátce na to dochází k rozpadu, taktéž první návrat v roce 2001 představoval jen krátkometrážní epizodu. Až rok 2008 zasel dávku chuti a energie pod tímto jménem zase dlouhodoběji něco dělat. Mezi původní členy Dana (kytara, zpěv) a Rostiče (bicí) nakonec zapadnul basák Dino a v tomto složení byl nahrán „Syndrom“, stejně tak novinka „Plague“. Pro kompletní připomenutí starých časů nalistujte vzpomínané 39. číslo Pařátu, protože historie se nemění. V tomto článku už se budeme věnovat hlavně novému albu, jehož kvalitu můžete zhodnotit, pokud 50. číslo Pařátu vlastníte v originálním vydání s titulky.
REVEREND BIZARRE – Kříž jako symbol smrti
Dnes i totálně neznámá formace dokáže vytvořit hvězdný materiál, což v dřívějších dobách nebylo dost dobře možné. Ještě dramatičtější situace však nastává tehdy, pokud objevíte brilantní metalové komando, které má diskografii nabitou nahrávkami od sklepa po půdu. Pokud se zachováte jako praví hudební sběratelé, vaši peněženku čeká razantní otřes, nemluvě o naposlouchávání. „Co kdyby náhodou také tuhle kapelu někdo objevil?“ Znáte REVEREND BIZARRE? Pokud ne, vybrali jsem pro vás několik zajímavých nahrávek z jejich košatého zásobníku.
PROFILACE
Tentokrát jsme si posvítili na jordánské EXILE a české VEKSLAN.
DEATH METAL ANGOLA
Jsou náhody, které spouštějí nečekané věci. Když jsem v prosinci dostal echo, že v rámci Mezinárodního filmového festivalu v Dubaji se bude promítat film, který se jmenuje „něco jako Heavy Metal Luanda“, zbystřil jsem. O to příjemnější pak bylo zjištění, že film se ve skutečnosti jmenuje „Death Metal Angola“. Nebylo co řešit. Film předčil veškerá očekávání, stejně jako setkání s producentem a hlavními protagonisty hned poté. Jedná se totiž o naprosto mimořádný příběh výjimečných lidí, kteří jsou překvapivě oddaní extrémní hudbě.
ASMODEUS – díl třetí (2006 – současnost)
Je tomu právě pětadvacet let. Pětadvacet let od chvíle, kdy klatovská skupina, tehdy pojmenovaná RESSCÁTOR, doplnila sestavu a začala regulérně fungovat. Ale o tom už bylo pojednáno v 1. dílu, stejně jako o odbočce k středověkem načichlé hudbě, v druhém pak o období, v němž se ASMODEUS postupně vrátil ke kořenům, k thrash metalu, který na albu „Sabat v Carnegie Hall“ působil moderně a svěže, a který zaujal nejen fanoušky, ale i hudební kritiky. Minulý díl jsme ukončili v roce 2005, po vydání CD bočního projektu ASMODEA nazvaného jednoduše A+, v závěrečném dílu budeme svědky razantního nástupu kapely do absolutní tuzemské špičky, což bylo potvrzeno úspěchy v řadě hudebních anket.
ČESKÉ METALOVÉ WEBZINY
Po dvou letech se znovu vracíme k tuzemským internetovým médiím zaměřeným primárně na „hard music“, zejména metal, případně metal v kombinaci s grindem, HC, punkem, alternativním rockem. Webziny jsme tentokrát slovně ohodnotili a rozdělili do pěti kategorií. Snad vám nebude vadit sportovní terminologie jednotlivých oddělení. Myslete si třeba, že webziny v lize mistrů od nás dostaly školní jedničku, extraliga že je za dvě, divize bere trojku, v okresním přeboru je to za čtyři a pralesní liga pochopitelně znamená propadnutí. Našemu hodnocení podléhají tato média (v abecedním pořadí): AARDVARK, ABYSS, CORE MUSIC, CRITIC MUSIC, ECHOES, FOBIA, HARD MUSIC BASE, MARAST MUSIC, METAL FOREVER, METAL MASSACRE, METAL SWAMP, METAL WORLD, METALISTA, METALOPOLIS, METALZONE, MORTEM, MUSIC PIONEER, R.U.M., ROCK AND METAL, ROCKMAG, ROCKSHOCK, SICKMAGGOT, SOUTHCORE, TUBERA, VINYL DISK MUSICK, VOLUMEMAX, WHIPLASH.
ZPĚVÁCI – Attila Csihar
První číslo roku 2013 přináší novou rubriku. Nebo spíš střídání stráží. Po seriálu o ženách v metalových kapelách (rok 2011) a bubenících (rok 2012) přichází na řadu zpěváci. V každém z letošních čísel si posvítíme na nějakou zajímavou osobnost ze světové či české scény. Začínáme zpěvákem, jehož osud je prolezlý jménem MAYHEM. Původně vystupoval pod tímto pseudonym, později nazpíval kultovní „De Mysteriis Dom Sathanas“, ještě později se stal charakteristickou tváří této kultovní norské kapely. Attila Csihar však umí dobře plavat i v mimo metalových vodách. Jeho život v područí hudby je velmi zajímavý a vy teď máte prostřednictvím tohoto rozhovoru možnost do něho nahlédnout.
BRUTAL ASSAULT HISTORY – díl čtvrtý (18 let festivalu Brutal Assault)
Poslední díl ohlédnutí za historií největšího českého metalového festivalu.
OHLÉDNUTÍ ZA „Time Ruins Also Beauty“
O reedici druhého alba DISSOLVING OF PRODIGY (DOP) z roku 1997 jsem začal uvažovat již na jaře 2009. Tehdy ještě Pařát vycházel co čtvrt roku v černobílém provedení. CDčka už byly dávno vyprodaná a čas od času se po nich někdo sháněl. Ale hlavně: tohle je pro mě dlouhá léta kultovní nahrávka nejen českého doom metalu a moc jsem se chtěl nějak podílet na jejím znovuvydání. Plán na rok 2010 byl původně takový, že v každém čísle budou dvě originální alba českých kapel. Pak se situace otočila o 180 stupňů, rozjelo se to ve větším – barva, novinové stánky, přechod na ob-měsíčník, ale ta myšlenka na reedici byla stále živá. Někdy na podzim 2009 se však kytarista a zpěvák DOP Fusaty raději přiklonil k reedici druhého dema „Echoes Of My Sadness“ z roku 1993, protože to na CD ještě nikdy nevyšlo. Bylo rozhodnuto, tenhle materiál v dubnu 2010 skutečně vyšel i s dvěma bonusovými songy. Na místo nich se původně uvažovalo o oprášení „Pádu modly“ ze sampleru „A Tribute To Master´s Hammer“ (´99), nicméně volba nových tracků nakonec zvítězila. A myslím, že to bylo dobré rozhodnutí. V tu chvíli myšlenky na oživení „Time Ruins Also Beauty“ nebyly žádné, protože nemělo smysl vydávat staré nahrávky jedné kapely tak brzy po sobě.
LABEL STORY – Comatose Music
Steva Greena můžete znát jako kytaristu LUST OF DECAY nebo zpěváka a kytaristu ATROCIOUS ABNORMALITY, nicméně jeho hlavním undergroundovým koněm je vydavatelství Comatose Music zaměřené na vydávání brutálního death metalu techničtějšího rázu. Značka Comatose je v příslušných undergroundových kruzích velmi ceněna a není se čemu divit, protože jak záhy zjistíte, tenhle člověk je brutálnímu death metalu oddán tělem i duší a dokáže si kolem svého labelu udělat úplně vše.
V ROLI TOUR MANAŽERA
V prosinci loňského roku se Honza Vaněk (PANYCHIDA) v roli tour managera zúčastnil krátkého evropského turné poměrně vypečeného balíčku kapel, jehož součástí byli norští avantagrdisté VIRUS, pravidelní návštěvníci našich Phantoms of Pilsen VULTURE INDUSTRIES, postmetaloví KRAKOW a v podstatně tradičnější blackmetaloví nováčci z Nizozemí MONDVOLLAND. Jeho představy o náplni této práce byly před vypuknutím turné spíše schematické. Leccos si již zkusil v rámci Phantoms, ale tohle byla přeci jen trochu jiná káva a přestože celá cestující skupina lidí vykazovala notnou dávku soudržnosti a respektu vůči všem ostatním zúčastněným, Honza musel uznat, že takhle se už dlouho nenadřel a nedostal do těla.
GUTALAX V MEXIKU
V lednu se GUTALAX vypravili na sérii koncertů po Mexiku. Co tam zažívali, jaká je úroveň tamní undergroundové scény, šílené zkazky o fanoušcích … to všechno se dočtete v tomto článku.
REDAKTORSKÁ BODOVACÍ TABULKA
Máte možnost porovnat náš hudební vkus s vaším. 43 recenzovaných alb v bodovací tabulce + bonusové nahrávky již mimo ni.
SEZNAM RECENZOVANÝCH NAHRÁVEK
ABSTRACT ESSENCE – Love Enough
ASYLUM PYRE – Fifty Years Later
BLOCKHEADS – This World Is Dead
CALL OF THE VOID – Dragged Down A Dead End Path
CULT OF LUNA – Vertikal
DARKTHRONE – The Underground Resistance
DEFEATED SANITY – Passages Into Deformity
DEVOURMENT – Conceiwed In Sevage
EISREGEN – Krebskollektion
EXILE – Suspended Society… Mutilated Variety
FAUST AGAIN – Illusions
FINNTROLL – Blodsvept
FORESTGRAVE – Storm Winds Of Nowhere
FORREST JUMP – Monolit
GALLILEOUS – Necrocosmos
GOREPOT – Fermenting The Chiba Seeds
GRUESOME STUFF RELISH – Sempiternal Death Grind
HEAD OF THE DEMON – The Ajna Offensive
HOODED MENACE – Effigies Of Evil
HORROR GOD – Planet Of Ruins
INFINITY – Non De Hae Terra
KALI YUGA – Wrath Of Durga
KATALEPSY – Autopsychosis
KHADAVER – New World Disorder
KRYPTOR – Best Of Fuck Off!!!
M.D.K. – Into The Pussymorgue
MARE COGNITUM – An Extraconscious Lucidity
MINDWORK – Eterea
MOURNING BELOVETH – Formless
NERVOCHAOS – To The Death
OMNIUM GATHERUM – Beyond
PAGANLAND – Wind Of Freedom
RABID DOGS – Beasts With Guns
RATTENFÄNGER – Epistolae Obscurorum Virorum
ROTTING CHRIST – Kata Ton Daimona Eaytoy
SERENITY – War Of Ages
STRANGE FEELINGS – One More Last Day
SUFFOCATION – Pinnacle Of Bedlam
SURTR – Pulvis Et Umbra
ULCER – Grant Us Death
VENEROR – Percussimus Foedus Cum Morte
VOIVOD – Target Earth
VREID – Welcome Farewell
ZUBROWSKA – The Canister