PAŘÁT Magazine
Tištěný časopis o metalové hudbě

Pařát 48 – vyšlo 20.10. 2012

Pro objednání přejděte na stránku Koupě & Předplatné.

 

48Story čísla:
ENSLAVED – Rituální zotročení

Grutle Kjellson a Ivar Bjørnson založili ENSLAVED v roce 1991, když jim bylo 17 a 13 let. Inspirací se jim stala skladba „Enslaved In Rot“, která se objevila na prvním demu IMMORTAL. Později se sice od blackmetalových kořenů začali vzdalovat, avšak postupně se vypracovali v kapelu, jejímž poslechem (snad) nepohrdnou nejen alternativněji smýšlející blackmetalisté, nýbrž i vyznavači ortodoxnějšího pojetí.
Respekt si získávali už od počátku; třeba druhé album „Frost“ z roku 1994 je dodnes velmi ceněné a kapela na něm počala rozvíjet svůj charakteristický styl, který na letošním albu „RIITIIR“, zdá se, vypilovala k dokonalosti. Tomu všemu však předcházelo dlouhé období, zejména album „Mardraum: Beyond The Within (´00) je v očích veřejnosti postavilo na rozcestí a mohlo se zdát, že typický „klávesový space nádech“, který tvorbou ENSLAVED prochází už od prvního alba, je vzdálí od černých kořenů víc, než by si jejich výklad progrese žádal. Naštěstí se tak nestalo a progresivní složka se s blackmetalovou udržuje v sympatické rovnováze. Jestli se kdy přiklonila na tu či onu stranu, je už většinou o subjektivním náhledu. I když slova z jejich tábora zní o tom, že letošní nejpestřejší deska je mixem obou minulých. Té progresivnější a metalovější.
ENSLAVED se vypracovali v jednu z nejosobitějších kapel současné severské metalové scény a v následujícím mega rozhovoru vám Grutle poradí, jak na to (úsměv).

MEGAPLAKÁTY FORMÁTU A2: OBITUARY, ANTIGOD, GALADRIEL, NASUM

Rozsáhlá interview:

CRYPTOPSY – Život v masakru
DORDEDUH – Znovu a jinak
FORTÍÐ – Dávná proroctví
GALLILEOUS – Maximální vklad emocí
KHORS – Moudrost staletí
KRAKÓW – Emoce daných okamžiků
LACRIMOSA – Hudba jako zrcadlo
MORTIFILIA – Po starých dobrých kolejích!
MUNRUTHEL – Ve znamení Měsíce
OBSCENITY – Oplzlost až za hrob
ORENDA – Fascinace smrtí a nihilismem
THE GATHERING – Nikdy nezastavitelný vývoj
TIAMAT – Zjizvení lidé
VULVECTOMY – Extrémní patologie s ironickým humorem

A dále?

SCENERY
Když někdy na podzim roku 2007 skončila propagační vlna k prvnímu oficiálnímu albu „Continuity“ a SCENERY si naplánovali krátkou přestávku, nadechnutí před započetím prací na nové desce… Ale ani členové kapely netušili, že tato pauza se protáhne na roky. Podle přísloví „sejde z očí, sejde z mysli“ už je mnozí snad ani neodepsali, jako na ně spíš zapomněli. Nicméně letos v říjnu se tahle mohelnická parta vrací s novým albem „Mental Confusion“, jako studiová kapela, která už 5 let nevystoupila živě a v dohledné době na tom nebude nic měnit.
SCENERY se od roku 1994 vydali na cestu odmítající hudební přímočarost, za jejich vzory platily a platí kapely jako CYNIC, ATHEIST nebo DEATH, takže i na nové desce najdete death/thrashovou vlnu technického a progresivního pojetí muziky, kterou jste mohli v mnoha obměnách slyšet již na předchozích nahrávkách. Muzika SCENERY vždy platila za unikátní, neboť podobně v Česku zkoušel (a úspěšně) hrát jen málokdo. Pokud vás jejich nové album „Mental Confusion“, které je součástí tohoto čísla, oslovilo, třeba vás zaujme i pohled do jejich bohaté historie. Recenzi na něj však nehledejte. Jako vždy u nahrávek vydaných Pařátem se chceme vyvarovat střetu zájmů (úsměv). Nechybí ani recenze všech předešlých nahrávek.

PROFILACE
V této rubrice vám přiblížíme tentokrát české death/black/crust coristy MÖRKHIMMEL a alžírské deathmetalisty LELAHELL.

ASMODEUS – díl první (1987-1996)
Právě v těchto dnech, v říjnu 2012, uplynulo 25 let od okamžiku, kdy Miloše Beštu a jeho kamarády ze Střední zemědělské školy napadlo založit kapelu. Kapelu, která si prošla vším, co mohla kapela v Česku stihnout – změnami názvu, vydáním desky u major labelu i vlastními silami, vystoupeními na velkých festivalech i v klubu pro deset lidí… Za zmíněných 25 let stihli ASMODEUS vydat šest řadových alb, několik nahrávek neřadových, profi DVD, dvě alba bočního projektu A+, natočit pět oficiálních videoklipů, objevit se v televizi v pořadu pro děti i pro metalisty. Prostě toho bylo za ta léta moc a moc, takže procházka historií klatovské družiny nám zabere tři díly. V tom prvním se vrátíme do roku 1987, kdy to všechno začalo, a skončíme rokem 1996, kdy doznívaly ohlasy po vydání památného alba „Příjezd krále…“.

ZA HUDEBNÍ CLONOU
Heaving Earth na evropském turné  
Obalem ke svému nedávno vydanému prvnímu albu „Diabolic Prophecies“ chtěli připomenout pro ně geniální album MORBID ANGEL. Za prvé: Death metal je pro ně srdcovou záležitostí – to aby bylo hned na začátku jasno, a za druhé: Sestavu HEAVING EARTH netvoří žádní zelenáči, ale velmi respektovaná jména české deathmetalové scény. Jedním z nich je i zpěvák Michal „Sepp“ Kusák, známá to tvář. Např. z IMPERIAL FOETICIDE, DESPISE nebo SUPREME CONCEPTION. V tomto shrnutí se dočtete, jak je možné, aby se česká kapela dostala na turné po bok takových hvězd, jak to na takovém turné chodí, všechna pravidla, zajímavé historky atd.

DRUDKH
Ukrajinští DRUDKH patří k nejvýraznějším představitelům východoevropské symbiózy mezi metalem a folkem. Vznikli v roce 2002 v městě Charkov a získali si velký respekt i přesto, že se již léta obrnili mlčením. Drží se motta „čím méně toho o nás víte, tím lépe“, avšak pokud nalistujete v Pařátu od strany 50, dovíte se o nich hodně.

SECTION BRAIN
Pamatujete na tuhle death/thrashovou kapelu? Moc toho po ní nezůstalo, rozpadla se už na konci roku 1993, přesto patřila mezi první extrémně metalové kapely, na které se v této republice usmálo štěstí a firma jim vydala regulérní CD. To bylo právě v roce 1993, album se jmenovalo „Hospital Of Death“ a onou firmou byli M.A.B. Records, kteří pro své záměry vyhledávali tvrdé spolky ze severní Moravy. Mohelničtí SECTION BRAIN se tak ocitli po boku tehdy mladých a v podstatě rozjíždějících se formací DISFIGURED CORPSE, CAROUSEL OF TEARS, DOBYTČÍ MOR nebo PATHOLOGIST. Na album je nutné nahlížet pohledem doby, s žádným jiným ho nesrovnávat. Při vší úctě, tahle parta se do historie zapsala hlavně tím, „že někde byla mezi prvními“, neboť ji byla nabídnuta ta šance. Jinak po ní v podstatě žádný odkaz nezbyl. Všichni členové později hráli v jiných kapelách často nemajících s metalovou hudbou nic společného, vypracovali se ve zdatné instrumentalisty a tyto počátky v nich vyvolávají maximálně tak vlnu nostalgie. Nebýt této kooperace s firmou, asi by jejich jméno naprosto zapadlo, vzpomněla si na něj pouze hrstka zainteresovaných, nicméně právě díky výše uvedenému faktu to celé získalo jiný rozměr už třeba kvůli prodejnosti. Ta samá nahrávka se najednou dostala mezi nepočítaně víc lidí a také do zahraničí.
Vše o SECTION BRAIN na jednom místě!

TUZEMSKÝ TVRDÝ METAL PO REVOLUCI
Ne nadarmo se říká, že zakázané ovoce nejlépe chutná. Tvrdá muzika, sužovaná represáliemi komunistického režimu, po pádu Železné opony v listopadu 1989 najednou svobodně dýchala a stala se tak velmi vyhledávaným tovarem.
Jistě, ještě za komunismu začala u Supraphonu, Pantonu a Opusu vycházet alba kapelám tvrdšího ražení. Některé nahrávky, třeba CITRON, ARAKAIN, TUBLATANKA, STROMBOLI, VÝBĚR, měly relativně vysokou úroveň a jsou dodnes poslouchatelné (i vyhledávané), přesto o nich nelze tvrdit, že by se jednalo o interprety, kteří by tehdejší mocipány provokovali, snad s výjimkou PRAŽSKÉHO VÝBĚRU.
Extrémnější spolky zatím přežívaly v podzemí, občas si zahrály na černo, v roce 1988 pak i na dvou přehlídkách Death Metal Session. Hlad po tvrdé muzice byl na sklonku 80. let obrovský, ale kapely se počítaly jen na desítky. Šance upozornit na sebe byla tedy hned po pádu režimu velmi vysoká.
Společnost si začala zvykat na jiný způsob života a budování kapitalismu neminulo ani tvrděrockový či metalový sektor. Nuceně konzervativně laděný národ měl dost Chvilek poezie, Křesel pro hosta či velebení Sovětského svazu, najednou přišli lidé, kteří zpívali o tom, jak se včera vožrali, kolik toho vypili a jejich ostrá punková muzika najednou byla stejně pohodová jako vzývání Satana, popis násilí či válečných útrap. A tak vedle sebe nějaký čas bez problémů fungovali metalisti, punkeři i skinheadi.
Pojďme v tomto ohlédnutí společně zavzpomínat na tu dobu obrovského nadšení, která se nesla ve znamení jména vydavatelské společnosti Monitor. Ta se, zjednodušeně řečeno, v letech 1990 – 1993 stala základním stavebním kamenem tuzemského (nejen) metalu. Sice těžila ze svého monopolu, ale zároveň se stala naprostým unikátem a později, jak se od sebe žánry oddělovaly, již nikdo nedokázal mít „pod jednou střechou“ tak rozličné kapely, tak rozličné žánry. Navíc z jedné země.

TLUČMISTŔI – Sean Reinert (CYNIC)  
Bubenická rubrika se pomalu chýlí ke konci, v příštím čísle vám přineseme už poslední ze série rozhovorů. Tím předposledním „pánem ze zadu“ není nikdo menší, než bubeník CYNIC Sean Reinert. Příští rok to bude už 30 let, co se potkal se svým parťákem Paulem Masvidalem a později založili kapelu, ke které vzhlíží již další generace fanoušků a muzikantů naladěných na vlnu technického death metalu.
Tento bývalý učitel hudby a vystudovaný hudební pedagog, který za svůj druhý domov pojal Los Angeles, nikdy nebyl samouk – jako dítě se nejprve učil hrát na klavír. Dnes umí hrát na několik hudebních nástrojů, dokonce je sbírá, a hudbu skládá v první řadě pro sebe. Pokud se naskytne příležitost, nebrání se angažmá jako nájemný hráč, a to nejen ve sféře metalové. Velký rozhovor se Seanem právě zde.

LABEL STORY – Metal Age Productions  
Peter Klein (Mortis – dříve zpěv u LUNATIC GODS) a Jaroslav Vavro (Horár, dříve zpěv u PROTEST) v roce 1993 položili základní kámen vydavatelství Metal Age Productions (MAP), které se postupem let z totálního undergroundu vypracovalo na pozici největšího hráče nejen na slovenské tvrděmetalové scéně. Dokonce ani v Česku se jeho pozici nikdo nepřiblížil. MAP mají za sebou několik desítek vydaných titulů, spolupracovali s tuzemskými i zajímavými zahraničními jmény, zažili vzlety i tvrdé pády. Každopádně pořád existují, chystají se na vydávání dalších kapel a upevňují i spolupráci s těmi, s nimiž je už v minulosti spojovalo nějaké hudební pouto. Jakou má vlastně v dnešní době výchozí pozici takového vydavatelství, může těžit ze své minulosti a opírat se o nějakou budoucnost? Jelikož Jarko Vavro je už dávno „na onom světě“, o mnoha ožehavých tématech i zajímavostech jsem si povídal s Mortisem, člověkem, který bere věci tak, jak jsou, na nic a na nikoho si nestěžuje a myslí především pozitivně.

FORGOTTEN SILENCE – díl druhý  
Všechny cesty vedou do Říma, ovšem v případě FORGOTTEN SILENCE tohle neplatí. Stagnace a přešlapování na místě rozhodně není jejich doménou. S touto myšlenkou a neoddiskutovatelným faktem se nyní ponoříme do druhé části tohoto profilu, který v minulém díle skončil zakopáním mumie do egyptského písku…

BRUTAL ASSAULT HISTORY – díl druhý (2002-2006)
Fakta, příběhy, kuriozity… na dvou stranách.

DOOM METAL NA SEVERNÍ MORAVÉ V 90. LETECH
26. ledna příštího roku DISSOLVING OF PRODIGY (DOP) v rámci dalších narozenin Pařátu odehrají svůj poslední koncert, ten den se zároveň uzavře jedna velká kapitola, protože DOP jsou už dlouhá léta poslední kapelou, která vzešla ze „severomoravské doomové bašty 90. let“ a tohoto stylu se pořád držela. SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY nebo ENDLESS také pořád hrají, ale už se vzdálili svým kořenům.
Severomoravská doomová scéna v 90. letech (kapely se soustředily hlavně kolem Ostravy), to byl skutečně pojem a mnozí žasli, proč se tomuto stylu daří právě v této části republiky. Na výše uvedená jména navazovala další, jako HYPNOTIC SCENERY, EUTHANASIA nebo LOVE HISTORY, jenže všechno jednou končí a také tahle doba postupně uvadala a zanechala jen vzpomínky. Ty v tomto ožívají.

REDAKTORSKÁ BODOVACÍ TABULKA
Máte možnost porovnat náš hudební vkus s vaším. 43 recenzovaných alb v bodovací tabulce + bonusové nahrávky již mimo ni.

SEZNAM RECENZOVANÝCH NAHRÁVEK

ABRAHAM – The Serpent, The Prophet & The Whore
BEHEXEN – Nightside Emanations
BLUT AUS NORD – 777-Cosmosophy
BOWELFUCK – ManBearPig
BUT – Call For Nemesis
DEVIN TOWNSEND PROJECT – Epicloud
DORDEDUH – Dar De Duh
DRACO HYPNALIS – Balance Of Moments
EARTHSHIP – Iron Chest
ENSLAVED – RIITIIR
EPHEL DUATH – On Death And Cosmos
FLAME OF WAR – Long Live Death
FORTID – Pagan Prophecies
FROST – Trapped In The World
GO-ZEN – Hitoshizuku
HELL UNITED – Aura Damage
HELL:ON – Age Of Oblivion
HELLVETO – Damnaretis
HOODED MENACE – Effigies Of Evil
CHAOS INCEPTION – The Abrogation
KATATONIA – Dead End Kings
KHONSU – Anomalia
KORPIKLAANI – Manala
KRAKE – Conquering Death
KRAKOW – diin
LACRIMOSA – Revolution
LAHAR – Až příjde čas
MASACHIST – Scorned
MILOŠ MEIER – Drumming Syndrome
MÖRKHIMMEL – Zloskřivec
MORTIFILIA – Fate
MUNRUTHEL – CREEDamage
MURDER CONSTRUCT – Results
MY SLEEPING KARMA – Soma
NECROVATION – Necrovation
OBSCENITY – Atrophied In Anguish
PERSONAL SIGNET – Wires
PORPHYRIA – Death Grind Destruction
RAPED BY PIGS – Gushing Orgasms 2
SINISTER – The Carnage Ending
SKÁLMÖLD – Börn Loka
SKLEPMASTER – The Great Apocalypse
SLAVEBREED – Dethrone The Architect
SOMNUS AETERNUS – On The Shores Of Oblivion
STOMA – The Glorification Of Sexual Depravation
TESTAMENT – The Dark Roots Of Earth
THE GATHERING – Disclosure
TIAMAT – The Scarred People
TO DIE FOR – Samsara
TROLLFEST – Brumlebassen
UNDERCROFT – Ruins Of Gomorrah

Mohlo by Vás zajímat...
Translate »