Pařát 46 – vyšlo 15.6. 2012
SUFFOCATION – Akt přidušení
Jsou považováni za legendu brutálního death metalu. Z jejich odkazu dodnes čerpají tisíce dalších kapel. Některé hudebně, některé se třeba na počest pojmenují po nějaké z jejich skladeb. SUFFOCATION si vedle sebe vybudovali obrovský val a pro mnohé jsou také vzorem co do přístupu. Jak to kdysi celé uchopili. Ač se tato osádka většinou sklání před již čtyřmi křížky na zádech, odmítá žít pouze ze své minulosti a ještě v letošním roce se můžeme těšit na její nové album. Podle kytaristy Terranceho Hobbse na něm pracují tak důkladně, že v případě sebemenší nelibosti pro ně není problém hodit v okamžiku do koše i celý natáčecí den. Ani SUFFOCATION se nevyhnuly zlé čase a po EP „Despise The Sun“ to vypadalo všelijak, jen ne dobře. Přesto se před deseti lety dali znovu dohromady a bezproblémově zase usedli do dráhy, kterou před lety s rozpaky opouštěli. Fanoušci na ně ani náhodou nezapomněli.
Na začátku letošního roku však svět obletěla překvapivá zpráva o odchodu Mikea Smitha. Pravý důvod najdete uvnitř tohoto článku, pro jehož kompletaci jsme vedle Terranceho odchytli ještě „benjamínka“ sestavy, basáka Dereka Boyera. Nový bubeník Dave Culross se mezi novice snad ani nedá počítat, neboť krátce před rozpadem se již v sestavě SUFFOCATION mihnul. Přesto kapelní promotion sekce na tuto událost ještě oficiálně nezareagovala a v době uzávěrky tohoto čísla nám nebyly poskytnuty žádné nové fotografie. Přesto věříme, že i tak vás toto rozsáhlé povídání s pionýry smrtícího řemesla nakopne a obohatí o spoustu nových informací a postřehů. Udělat rozhovor zajímavým a otevřeným nebylo vůbec jednoduché, protože pánové byli hodně obezřetní a pečlivě zvažovali, jaké že informace z nitra kapely pustit ven, a které raději nechat netknuté.
Rozsáhlá interview:
5 STABBED 4 CORPSES
ANNEKE VAN GIERSBERGEN
AVVEN
DYING PASSION
HOLOCAUSTO CANIBAL
IN MOURNING
JEFF OLSON (ex-TROUBLE)
LUNATIC GODS
MARDUK
SKYFORGER
OBSIDIAN SEA
PARADISE LOST
ROTTENNESS
SIGH
TESTAMENT
V.A.R.
A dále?
DMC – Murderous Power
Do třetice všeho dobrého vám v letošním roce přinášíme album kapely, která povstala na počátku 90. let., tedy ještě před rozpadem federace. Po dark/blackových AVENGER a thrashových ASSESSOR se tentokrát dostává i na babiznu s kosou reprezentující death metal. Jihomoravští DEATH MOSH CORE (vystupují zásadně po zkratkou DMC) sice v této zemi nikdy nepatřili k čelním představitelům tohoto žánru, ale ono se o nich ani moc nevědělo. Zejména starší fanoušci určitě pamatují jejich první dema a koncerty ve společnosti kapel jako KRABATHOR nebo MELANCHOLY PESSIMISM, ovšem hlavně později si DMC žili docela v ústraní. To se změnilo letošním albem „Murderous Power“, které vám právě nabízíme k poslechu a do sbírky. Při té příležitosti vás určitě budou zajímat také osudy kapely, jež má tento materiál na svědomí. Co celé ty roky dělala a proč se jí v minulosti nepodařilo více proniknout do podvědomí fanoušků?
PROFILACE
V této rubrice vám přiblížíme tentokrát české thrashery EXORCIZPHOBIA a slovenské deathmetalisty BRUTE.
MASTER´S HAMMER – díl čtvrtý (a poslední)
MASTER´S HAMMER rovná se kult. Kult, jehož nejslavnější éru monitorovaly dva již zveřejněné díly, zahrnující nejslavnější album „Ritual“ i nejslavnější árie a intermezza „Jilemnický okultista“. V třetí části došlo na období experimentální a také na dlouhá léta nečinnosti, kdy praporec s logem MASTER´S HAMMER drželi v rukou jiní, prostřednictvím tributních alb i speciálního projektu a koncertu. V tomto posledním dílu blíže nahlédneme na jejich dvě alba, která už by po těch letech asi nikdo nečekal.
ZA HUDEBNÍ CLONOU – John Zig
Joh Zig je nejen respektovaný americký malíř a v neposlední řadě i tatér, zpěvák deathmetalové kapely, ale taktéž velmi kontroverzní umělec. Resp. onou kontroverzí je pověstný pro své obaly zejména deathmetalovým kapelám, v nichž se většinou brutalitou vůbec nešetří. Zkrátka která (americká) kapela hraje brutální formu kovu smrti a někdy neměla artwork od Ziga, ta jako by nebyla (úsměv). Zig má naprosto nezaměnitelný malířský styl nejčastěji se transformující do obrazů plných utrpení a bolesti. Přesto je to (vůbec ne překvapivě) naprosto milý člověk se smyslem pro humor, který má velmi rád hlavně old school metal, mezi svými zákazníky se těší obrovskému respektu a jak sám říká, kdyby měl vyhovět všem, musel by se minimálně rozpůlit.
PRODEJ (METALOVÉ) DIGITÁLNÍ HUDBY V ZAHRANIČÍ
V minulém čísle Pařátu jsme s několika českými vydavateli, muzikanty a novináři otevřeli téma prodeje digitální hudby. Jestliže české servery pro tuto distribuci hudby byly spuštěny teprve nedávno a příliš dobře se jim asi nevede, ve světě je tento prodej již po dlouhá léta samozřejmostí a stále nabývá na objemu.
Z naší strany opět nešlo o to za někoho lobbovat, dělat reklamu nebo tyto záměry prodejců digitální hudby zpochybňovat. Chtěli jsme dát hlavně prostor zástupcům širšího spektra zahraniční tvrděmetalové scény a ze všech názorů jsme vybrali ty, které se vzájemně nějak doplňují a rozvíjí tuto „problematiku“. Všem jsme, stejně jako v případě příspevků české scény, zdůraznili, aby byli hlavně soudní, trochu nad věcí, protože by určitě nikoho nebavilo číst názory zhrzených muzikantů, stejně tak nic neříkající názory typu „je mi to jedno, ať si každý dělá, co chce“, „za pokus rozjezd prodeje digitální hudby stojí a uvidí se“ apod. Tentokrát jsme pro změnu článek ponechali v anketní podbě, přičemž každý z dotazovaných dostal tři otázky. Ovšem názor nechť si každý udělá sám. Naše pozvání přijali: Evgeny Semenov, majitel ruského vydavatelství Solitude Productions, jež se specializuje na vydávání doom metalu snad ve všech jeho podobách, Luisma, kytarista španělských grinderů HAEMORRHAGE, Martin, spolumajitel norských labelů Karima & Dark Essence Records (rozhovor najdete v minulém čísle Pařátu), Guillaume Rochard, obchodní ředitel firmy Season Of Mist, Peters Kvetkovskis, kytarista a zpěvák SKYFORGER, András Nagy, kytarista a zpěvák SEAR BLISS a Hani Al-Abadi, basák jordánských BILOCATE.
TLUČMISTŔI – Jan Lindh, bubeník CANDLEMASS
Jak už jsme v minulých dvou číslech uvedli, křehké ženy prozatím dozpívaly a dohrály. Tedy minimálně v rubrice, kterou jste v Pařátu nacházeli více než rok. Počínaje číslem 44 jsme se zaměřili na ty vzadu, tedy bubeníky. V prvních dvou dílech pálili ostrými představitelé grindcoru, nyní otočíme o 180 stupňů a přeneseme se za tlučmistrem legendárních CANDLEMASS až do Švédska.
Jan Lindh se stal členem CANDLEMASS v roce 1987, konkrétně se do kapely dostal před nahráváním alba „Nightfall“. Ač ve Stockholmu z počátku navštěvoval hudební školu, velmi záhy z ní odešel, neboť mu připadalo hrozně nudné přehrávat etudy a tempa a chtěl si bubnovat podle sebe bez ohledu na nějaký předem určený styl. „Raději jsem si zalezl do zkušebny a prostě hrál, mydlil do toho a bylo by docela jedno, co z toho vyleze. Byl jsem poněkud vzpurnější povahy, měl problém s autoritami a vyřádit se u bubnů pro mě bylo velkou psychickou úlevou,“ vzpomíná po letech.
Přesto se jeho hudební vášní nakonec nestal žádný metalový uragán, nýbrž pomalý doomový styl. CANDLEMASS sice v roce 1994 uzavřeli jednu svoji kapitolu, nicméně o sedm let později se Jan do kapely nakonec vrátil a tento rok si tak může vychutnat sladké čtvrtstoletí, kdy poprvé začal „řádit“ na skladbách z jejich prvního alba „Epicus Doomicus Metallicus“, které se měl vzhledem k jednomu stockholmskému koncertu naučit v dost rekordním čase.
PETR „Ifa“ JUNEK
Petr Junek, na české undergroundové scéně známý pod přezdívkou Ifa, na své značce Ifa Records ke konci 90. let nejprve realizoval kazetovou kompilaci Temno, od které se později odrazil k vydávání metalových kapel. V současné době si však tuto pečeť zachoval pouze pro své projekty, které řídí z pozice zpěváka. Mezi ně vyjma obnovených TROODON a AFTER RAIN (na připravovaném albu svým hlasem krátce zahostoval) patří hlavně debutové album doom/deathových NO BELIEF „Silent Doom“, jehož realizace proběhne v červenci. Vedle své agentury zajišťující mnoho služeb (nejen) pro kapely se však Ifa může pochlubit také knižní prvotinou Apokalypsa – Poslední revoluce, jejíž vydání jste možná loni zaregistrovali. Pokud ne, jsou následující řádky určeny třeba i vám.
LABEL STORY – Red Rivet Records
V pravidelných toulkách po světových vydavatelstvích jsme tentokrát zabrousili až do Země vycházejícího slunce, v níž sídlí společnost Red Rivet Records a její majitel Shiro Matsunaga. Ten s provozováním labelu začal docela pozdě, v roce 2009, ale od té doby už na svět pomohl dvojcifernému množství nahrávek. Vydává pouze melodický metal a spolupracuje hlavně s kapelami mimo Japonsko. „Jeho rukama“ už prošla jména OPERA MAGNA, BLOODWEN, NIFLHEIM, PIRAŇA (recenzi najdete v tomto čísle) a mnohá další. Takže jak se vede undergroundovému metalu
v Japonsku?
RÄGNAROK – Největší pohanský festival na světě
Když jsme v posledních březnových dnech roku 2007 opouštěli hranice naší vísky, kraje a nakonec celého státu, ani v nejmenším mi nepřišlo na mysl, že se do německého Lichtenfelsu budeme každoročně vracet. Ano, jednou byl tanzenplac blíže Plzni, ale po tomto pokusu v roce 2010 pořadatelé správně rozhodli, že festival se stěhovat zkrátka nesmí. Za našich 6 výprav se toho na festivalu změnilo hodně a i z toho důvodu je dnešní článek trochu jinak pojatý než jako klasický report. O informace, co všechno se letos na Rägnaroku dělo, nepřijdete, navíc se však dozvíte, co se líbilo a nelíbilo i samotným kapelám, a k pár událostem se vyjádřil i hlavní pořadatel Ivo Raab.
FORGOTTEN SILENCE NA CESTÁCH aneb Jak jsme přežili (na) turné
Kde a kdy se v člověku něco hne a on se po dlouhých letech sporadického koncertování vydá na TURNÉ? Už jenom to slovo „TURNÉ“, které nahání některým kapelám, jako jsou DARKTHRONE nebo FORGOTTEN SILENCE, hrůzu do očí!!! Ne, ani si nepamatuji, v kterém momentě jsme kývnuli na nabídku Standy Jelínka z DYING PASSION ke společné šňůře. Ovšem… „společná šňůra“ – to je pojem, který má diametrálně odlišný význam u koncertních profíků, kteří za svůj život najezdili desítky a stovky po sobě následujících koncertů… a u „líných“ kapel, jako jsou třeba FORGOTTEN SILENCE. Tedy pro nás. Hrůza (smích).
Vyrazit na koncerty v den, kdy aktuální album právě vychází, to není zrovna ideální. Myslím si, že mnohem inteligentnější je začít koncertovat až tak měsíc po zveřejnění první recenze… lidé už ví, o co na pódiu půjde a jsou z pozitivních recenzí nadšeni a natěšeni. V opačném případě je zase fajn vyrazit ihned a ještě po cestě slepovat digipaky, což byl vlastně náš případ. A chystat se na podiu s vědomím, že ti nebožáci za odposlechy ještě nemají ani tušení, co že se to na ně letos vyvalí z beden za muziku.
MORIORR
Historii jedné z našich prvních extrémistů jsme v Pařátu otiskli někdy v roce 2007. Nyní se k tomuto materiálu, samozřejmě doplněnému o chybějící období a částečně přepracovanému, vracíme. Článek tak trochu doplňuje minulé povídání o pouti spřízněného ASSES(S)ORU – v obou kapelách působili stejní muzikanti, takže se nám kruh pěkně uzavře.
MORIORR, ač se to možná nezdá, patřil v určité době mezi řekněme desítku nejpopulárnějších podzemních kapel v ČR a prošla jím spousta muzikantů, kteří se objevili v řadě dalších skupin, namátkou ARAKAIN, ORIENT, TÖRR, ASSESOR, AVENGER, AMOK…
REDAKTORSKÁ BODOVACÍ TABULKA
Máte možnost porovnat náš hudební vkus s vaším. 43 recenzovaných alb v bodovací tabulce + bonusové nahrávky již mimo ni.
SEZNAM RECENZOVANÝCH NAHRÁVEK
AHAB – The Glant
ANATHEMA – Weather Systems
ANTROPOFAGUS – Architecture Of Lust
ASARU – From The Chasms Of Obliveon
BITTERNESS – The Final Declaration Of The End
BRUTE – Sophisticated Atrocity
BURZUM – Umskiptar
CANDLEMASS – Psalms For The Dead
CARACH ANGREN – Where The Corpses Sink Forever
COWARD – Reunion
DEADLY SPAWN – Forced Into Atrocities
DARCHAIC – Purgatorium
DIMINISHED – Origin Of Apocalypse
DYING PASSION – Amplify
ENGEL – Blood Of Saints
ENTHYMION – Arcana Of Apocalypse
EREB ALTOR – Gastrike
EVADNE – The Shortest Way
FIVE SECONDS TO LEAVE / ESAZLESA – Split
FORGOTTEN SILENCE – La Grande Bouffe
GRIMNESS – Ashes Of A Black Cult
HOLOCAUSTO CANIBAL – Gorefilia
IN MOURNING – The Weight Of Oceans
MARDUK – Serpent Sermon
MINDSTORM – Confluence
MOONLESS – Calling All Demons
MUNICIPAL WASTE – The Fatal Feast
NACHTBLUT – Dogma
OBSIDIAN SEA – Between Two Deserts
PARADISE LOST – Tragic Idol
PIRAŇA – Corruption
PROFETUS – … To Open The Passages In Dusk
PROSCRIBED – Delusional
RAZORRAPE – Revenge Of The Hermaphrodite Whores
SIGH – In Somniphobia
SINFUL – The XIII-th Apostle
SIX FEET UNDER – Undead
SNAIL – Hypersensitivity
THE GREAT OLD ONES – Al Azif
THOSE WHO BRING THE TORTURE – Lullabies For The Deranged
UNLEASHED – Odalheim
V.A.R. – Personal Destruction – Special Limited Edition – 20th Years Anniversary
VINTERSORG – Orkan
WHEN NOTHING REMAINS – As All Torn Asunder